вторник, 16 септември 2008 г.

Първи стъпки в микростока


Тъй като това е първият ми блог, моля да ме извините за грешките, които със сигурност ще допусна.

И така, много от вас сигурно не знаят какво е микросток и защо въобще се заех да пиша блог за него. С риск да звуча като аматьор в този тип фотография, ще разкажа малко повече за микростока, така както аз го чувствам.

Какво е микросток фотография, ще попитат всички онези, които използват фотоапарат само, за да "увековечат" двете седмици отпуска през лятото. Не се притеснявайте! Аз самият не знаех, преди в ръцете ми да попадне една книга на Скот Келби и да попитам Гугъл, как мога да накарам някой да оцени смешните ми фотографски качества. Е, ето тази дефиниция е за вас!

Микросток фотографията е всяка фотография, която е ориентирана да продава продукт или услуга. Това май стана много сухо, а? :) Да го обясним така!

Колко от вас са се замисляли откъде идват онези красиви снимки на
усмихнати хора и страхотни, пъстри фотографии на невероятно красиви и екзотични кътчета, които се публикуват във всички списания и вестници? Онези невероятни снимки, които всички ние използваме, за да "освежим" ежедневието си и неприятния син тапет на Уиндоус-а.
Всичко това идва от едно място и няколко сайта! :) Интернет агенции, които продават микросток фотографиите на хиляди любители и професионалисти сток фотографи.
Снимката в блога е предоставена от
© Serghei Starus и Dreamstime.com

Микросток агенциите са своеобразен посредник между продавачите и купувачите на снимки. За всяка продадена снимка, продaвачът получава между 20% и 70% от продажната цена, което в абсолютно изражение е между 0.25 USD и 3 USD. Не очаквайте да станете богати с продажбата на една снимка! :) Микростока се базира на количеството на продажбите, не на високата цена. Сигурно си мислите "Мога да кача снимките си от последната почивка на морето, рождения ден на съседа и малко снимки на котката и готово! Ще изкарам някой лев!". Най-вероятно това няма да се случи, защото снимките ви трябва да минат първо през качествения контрол на всяка агенция, а те са доста придирчиви към качеството на снимките.

Как мога да изкарам все пак пари?

Първо като всеки пазар, трябва да разберете какво се търси и какво се предлага. Да снимате неща, които имат шанс да се продадат, да качвате снимки с концепция или интересен поглед върху света, да разберете, че без да вложите труд и да инвестирате финансово няма да постигнете желаните резултати. Второ, най-вероятно фотоапаратът ви не е достатъчно добър, за да можете да изградите портфолио, което да се продава добре. Не ме разбирайте погрешно, не винаги оборудването е решаващо, но то е много важно. Винаги можете да ползвате "point and shoot" фотоапарата си, но шансът снимките ви да преминат през качествения контрол на агенциите не е много голям.

Колко пари и време трябва да вложа, за да постигна възвращаемост?

Трудно е да се каже, зависи изцяло то вас, но за сигурност не са малко. На първо време можа да ползвате малкия си фотоапарат, но при възможност задължително си вземете огледално рефлексен фотоапарат, било то и на старо. При малките "point and shoot" фотоапарати се получава високо ниво на шум дори и при по-ниско ISO, което е предпоставка агенциите веднага да ви откажат снимките. Времето, което можете да отделите на подобно "хоби" е изцяло по ваше усмотрение, но имайте предвид, че колкото по-отдадени сте на това, което правите, толкова по-добри и бързи резултати ще постигнете.

Мога ли да изкарам достатъчно пари, за да се издържам само с микросток фотография?

Да, доста хора получават достатъчно добри доходи, за да работят професионално като микростокъри. Дали и вие ще можете, нямам представа. Зависи от качествата ви и оборудването, с което работите.

Искам да се пробвам. Къде мога да кача снимките си?

Микросток агенциите са доста, но най-големите са шест. Това са агенциите, в които си заслужавате да опитате възможностите си. Известни са като "Big 6", но спокойно всеки от вас може да има своите "Big 6" или "Big 3", различни от това, което аз ще ви предложа.

Двете агенции, които задължително са на първите места са iStockphoto и Shutterstock. При тях купувачите и обемите на продажби са най-много, което неминуемо води и до по-високи продажби. Концепциите на двете агенции са различни, но с добро портфолио във всяка от тях приходите ви може да достигнат добри нива. Лично аз за момента имам около 25-30 снимки във всяка от тях и не получавам желаните месечни доходи, но с постепеното увеличение на портфолиото се надявам да се покачват и печалбите. Когато говорим за iStock и Shutterstock, задължително трябва да споменем, че тези агенции имат приемен изпит, за да станете техен "contributor". В iStock изпита се състои от теоретична и практическа част. След като успеете да докажете, че знаете на теория какви снимки можете да качвате в сайта трябва да изпратите бач от 3 снимки, които агенцията трябва да одобри. Ако бъдете скъсани на изпита, не се притеснявайте, ще имате възможност да опитате отново след 7 дни.
При Shutterstock има само практически тест, които обаче е много по-трудно да се издържи. Някои хора в специализираните форуми твърдят, че SS къса всички при първия им опит, но е трудно да повярвам, че някой би се отказал от достатъчно добър фотограф с отлично портфолио. Тук изпита се състои от 10 снимки, които трябва да ъплоуднете. За да бъдете приети трябва да постигнете 70% успеваемост или по-друг начин казано, трябва да ви одобрят 7 от 10-те снимки. При мен първият път беше трагично, защото си мислех, че мога без проблем да издържа изпита. Втория и третия път също не бяха успешни. Едва на четвъртия успях да "пробия защитата им". :) За разлика от iStock тук времето между опитите ви е 30 дни, което доста удължава агонията, но използвайте времето, за да подобрите фотографските си качества, а не да се оплаквате. Имайте предвид, че одобряването на снимките ви се извършва от хора, което означава, че има субективен фактор, но критериите на различните агенции са сходни, така че, ако не успявате да качите нито една одобрена снимка, имате проблем, който е далеч от субективността. :) Не приемайте отказите лично! Това е просто бизнес. Ако нямате добър продукт, никой няма интерес да плати за него. Не си мислете, че проверяващите снимките, т. нар. ревюъри отказват вашите снимки, защото те са именно качени от вас. Те едва ли имат достатъчно време да се занимават с подобни, съмнителни конспирации.

Втората група, която задължително трябва да използвате се състои от Dreamstime и Fotolia. При тях не се налага да полагате изпити, но качественият им контрол е доста строг. Според мен Dreamstime има един от най-приятните за ползване сайтове, а Fotolia e с доста добри количества продажби, което ги прави агенции, които задължително трябва да ползвате.

В третата група са 123 Royalty Free и StockExpert. Поне при мен тези две агенции, не се представят добре, но отдавам това на неопитността си в бранша, както и на сравнително слабите си портфолиа. Доколкото си спомням в StockExpert се полагаше изпит също, но ако не успеете, не е толкова фатално. Все пак е хубаво да участвате във всички агенции от Топ 6.

IPTC tags
Много важна част от добрите продажби е описанието на снимките, което за огромна част от стокърите е много неприятна работа. Всяка снимка, която искате да "предложите" на микросток агенциите, трябва да съдържа заглавие, описание, ключови думи и да е категоризирана (IPTC tags). Звучи ви лесно? Е, не е! Или поне не е лесно без помощта на удобен софтуер :)
Самото правене на описанието отнема обикновено около 3-4 минути на снимка. Лично аз все още изпитвам трудности в описването на своите снимки, което предполагам, че води до по-лоши продажби. Все пак не може някой да купи снимката ви, ако не успее да я открия в купа от няколко стотин хиляди други подобни снимки. Повечето сайтове са много стриктни към описанието на снимките, като някои дори налагат наказания на потребителите, които правят т.нар. "word spamming" - безсмислено добавяне на ключови думи към снимка, към която нямат нищо общо само, за да може да получи повече показност в търсенията на купувачите. Всички агенции изискват снимките да имат ключови думи като минимумът им е между 5 и 10, а максимумът - 50.
Предполагам, че ако успеете да опишете домат, сниман на бял фон с повече от 15 думи сте много добри в keywording-а. :)
Надявам се краткото изложение по-горе да помогне на повече хора да се запалят по сток фотографията. Ще се радвам, ако съм помогнал. :)

2 коментара:

Анонимен каза...

Много добра статия, кратка, но изчерпателна!

Анонимен каза...

Много добра статия, много достъпен език!